Frukost & Mellis

En enkel och supergod frukost

Det här inlägget skulle gå upp förra veckan men när jag försökte komma in på hemsida så var den poff borta och sen har det krånglat ända sen dess, trodde jag skulle bli tokig ett tag och då var det inte ens jag som försökte få ordning på sidan utan teknikerna på det webbhotellet som jag använder. Tycker bara det är weird att allt försvinner och att det ska ta så lång tid att återställa min sida med alla inlägg samt designtema. Så frustration var en tydlig känsla.. Men nu så är allt äntligen återställt och jag tänker absolut tipsa om detta inlägg ändå. Frukost funkar alltid;).

Den här frukosten är inte tidskrävande alls det gäller bara att tänka lite annorlunda och inte gå på den där mackan eller cornflakes som ni är vana att slänga i er innan ni drar iväg. Detta åt jag innan träningen en dag förra veckan och det var så himla gott så jag åt det även dagen efter he he .

Ugnsrostade tomater: Börja med att starta ugnen, jag vet inte om du har en ugn med varmluft men om du har det så kör cirka på cirka 175 grader och har du en vanlig ugn så tar du 200 grader. Tomater ska egentligen gå på längre temp och längre än vad vi ska köra idag men detta funkar som en snabbis tomat. Lägg några cocktailtomater i en ugnsfast form, ringla över lite olja och balsamvinäger. Krydda med flingsalt, nymalen svartpeppar och färska örter om du har. Jag körde med rosmarin… Ställ in formen i ugnen och låt stå 5-10 minuter.

Avokado: Dela en avokado på mitten och krydda med eko örtsalt och semsamfrön.

Äggröra: Medans tomaterna gottar sig i ugnen så gör du en äggröra. Jag kör på 2 ägg bara för min mage vill inte ha för många ägg då får jag superont i magen. Så knäck dina ägg i en skål och vispa cirka 1/2 – 1 min. Tillsätt en skvätt vispgrädde, nymalen svartpeppar, flingsalt och timjan. Sen brukar jag köra ner lite riven ost om jag har en ost med lite smak hemma då vi ofta köper hem te.x gruyere etc. Vispa ihop allt och starta din stekpanna, för att få en god äggröra så ska man inte köra på för hög värme utan på på medel ungefär. Du kan köra först på högre bara en kort stund för att få upp värmen i pannan men vrid ner ganska snabbt så det inte blir för varmt.
 
Lägg en klick smör som får smälta i din varma panna och häll sedan ner äggröran.. Den bästa redskapet du kan använda är absolut en slickepott. Rör försiktigt hela tiden fram och tillbaka i pannan för att inte något ska brännas vid (om du råkar har lite för hög värme) men sen så gör du även att äggen blir klara ganska snabbt. Detta tar inte alls lång tid och göra &  tänk på att äggen fortsätter att gå lite när du väl häller av äggröran på tallriken så häll hellre av den lite tidigare än när den är superfast. Då blir det inte så gott..
 
Servering: När du lagt upp din äggröra på tallriken så tillsätter du dina underbara tomater och sen ringlar du över den magiska såsen som har bildats i din form. Ringla över precis allt på tallriken… Sätt dig och njut!
 
Kaffe, vatten och vitaminer.. Tänk på att kaffe drar ur vätska ur kroppen så ta gärna ett glas vatten till frukost också.
 
Med den här frukosten i magen så kan du känna dig nöjd med dig själv och du är redo för en dag full av energi. Vill du kan du även äta en näve nötter om du inte blir ritkigt mätt.. Te.x cashew eller mandlar.
 
Jag körde dock på lite frukt istället för nötter, man behöver lite extra vitaminer i kroppen nu under alla dessa förkylningstider…
 
Gissa om detta inlägg gjorde mig hungrig, man kanske ska slänga ihop en tallrik.. Sen blir det att baka Julgodis/Bullar/Kakor, ja inte allt på en gång men dags att börja i alla fall. Kom på imorse att jag inte Julpyntat alls här inne, men ute på bron. Så jag får nog gå ut och leta på några stakar. Hur går det för er med Julbaket? Har ni planerat något gott? Ha en fortsatt fin dag, stor kram.
 
 
0

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *